Home > Studiedag directeur

Studiedag directeur

6 april 2024

Vandaag heb ik mijn eerste studiedag gehad. Het was een intensieve maar leerzame dag. Er zijn veel onderwerpen langs gekomen in een flink tempo. Er was ook gelegenheid om met collega directeuren van gedachten te wisselen.

De meeste directeuren maken deel uit van een vereniging of stichting met veel scholen onder zich. Als ik dan de verhalen hoor, hoe dat verloopt en hoe groot de top van zulke verenigingen zijn, dan ben ik blij dat wij een zogenaamde éénpitter (één bestuur met één school) zijn. Heel veel geld gaat bij zulke organisaties in de top zitten en dat gaat ten koste van de werkvloer. Het is altijd mijn streven geweest het geld dat er is zoveel mogelijk te besteden aan de basis en te zorgen voor goede randvoorwaarden zodat iedereen zich kan focussen op de primaire taak, namelijk het lesgeven.

We hebben het gehad over structuren in de school, over kwaliteitsbewaking, kwaliteit van lesgeven, hoe zien de rapporten eruit, hoe zijn ouders betrokken bij school, enz. Een keur aan onderwerpen dus. Na deze nieuwsbrief is het goed om even in de ruststand te gaan om morgen weer fit de tweede dag te volgen. Tot nu toe ben ik wel te spreken over deze nascholing. Er wordt efficiënt gewerkt en er wordt veel nuttige informatie gedeeld. Daar kan ik mijn winst weer mee doen.