Home > Personeelsvergadering

Personeelsvergadering

10 november 2023

Afgelopen dinsdag hebben we onder andere stil gestaan bij het gedrag van kinderen op school. Daar valt nog wel eens iets aan te verbeteren. We merken dat afspraken die gemaakt worden niet altijd goed worden nageleefd. Dat is best jammer. Het is niet fijn als kinderen steeds de grenzen opzoeken. We willen daar als team toch wel meer aandacht aan gaan besteden. Uiteraard zijn er ook heel veel kinderen waar dit niet voor geldt, maar het valt dermate op dat we daar als team wel meer tegen op gaan treden.

Dat geldt ook voor het zuinig zijn op spullen. Dat gaat soms om kleine dingen, maar daar begint het mee. Potloden en gummen moeten het bijvoorbeeld vaak ontgelden. Hoeveel kinderen zijn er niet die bij een nieuwe gum bij het eerste gebruik met hun potlood er een gat in boren. Om nog maar niet te spreken van vulpennen die onnodig kapot worden gemaakt. Een dop van een vulpen krijg je niet zomaar in stukken. Daar is wel enig geweld bij nodig. Zo zijn er meer dingen. We willen kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun spullen. Daarom hebben we in het team afgesproken dat we een lijstje maken met prijzen van voorwerpen die door kinderen gebruikt worden en nogal eens kapot gaan.

Als iets per ongeluk gaat, hebben we daar alle begrip voor, maar gebeurt het moedwillig dat moeten kinderen leren dat dingen hun waarde hebben en dat het vergoed moet worden. Het gaat vaak niet over grote bedragen, maar het gaat om het principe. Het zou wel mooi zijn als kinderen dit zelf moeten betalen. Dan groeit mogelijk het besef dat je niet maar zo alles kunt kapot maken zonder dat het consequenties heeft.

Het zuinig omgaan met eigen spullen vraagt ook wel wat aandacht. Als ik zie hoe de kast met gevonden voorwerpen uitpuilt, dan begrijp ik soms niet hoe kinderen naar huis gaan. De gevonden voorwerpen stallen we volgende week uit in de hal van school. Dan kan iedereen er even langs lopen om te kijken of er eigendommen bij zitten. Wat aan het eind van de week nog over is, zullen we bij een goed doel bezorgen. Het lijkt me goed als u als ouder er ook even langs loopt, als u iets mist. Dan komen de spullen ook weer op de juiste plek.