Home > Geschiedenis

De School met de Bijbel 'Ruitenbeek' is opgericht in 1928 en ligt in het buitengebied van Lunteren. De buurtschap waar de school staat heet Overwoud. Er is een lange geschiedenis verbonden aan onze school en met name aan het oude schoolgebouw.

De spannendste episode vond plaats toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Aan het begin van de oorlog hebben er evacués op de schoolzolder gewoond. Het toenmalige hoofd van de school, meester J. de Rek, was ook actief in het verzet. Op de zolder van de school hebben later in de oorlog ook Joden verborgen gezeten en ook het huis waar meester De Rek woonde was vaak bevolkt met onderduikers. In 1943 werd het meester De Rek te heet onder de voeten en is hij zelf ondergedoken. Daarna is hij niet meer teruggekeerd in Overwoud.

In 2021 is de oude school afgebroken en is gestart met de bouw van de nieuwe Ruitenbeekschool. In 2022 is het nieuwe gebouw in gebruik genomen. Dit gebouw voldoet aan de eisen van deze tijd en biedt mogelijkheden voor het onderwijs van nu en de toekomst met onder andere leerpleinen en stilteruimtes.