Home > Bericht van het RIVM

Bericht van het RIVM

10 december 2020

Regels thuis blijven bij klachten
Wanneer blijven leerlingen t/m 12 jaar thuis en/of laten ze zich testen?
Kinderen en leerlingen van 0 t/m 12 die slechts verkoudheidsklachten hebben, en niet in contact zijn geweest met iemand die positief is getest voor corona, mogen naar school. Indien er contact is geweest met iemand die positief getest is blijft de leerling thuis en geldt een dringend advies om te testen. Als sprake is van koorts of benauwdheid geldt ook voor leerlingen vanaf 7 jaar dat ze thuis moeten blijven en wordt een test dringend geadviseerd.

> Bekijk ook de beslisboom van het RIVM

Testbeleid

• Iedereen met klachten die passen bij corona wordt geadviseerd om zich te laten testen.
  • Leerlingen t/m groep 2 van de basisschool hoeven in principe niet getest te worden bij verkoudheids- of benauwdheidsklachten of koorts.
  • Leerlingen in groep 3 t/m 8 hoeven niet getest te worden als ze slechts verkoudheidsklachten hebben, maar bij koorts of benauwdheid wordt dringend geadviseerd om zich te laten testen.
  • Als een kind erg ziek is, dan kunnen ouders/verzorgers contact opnemen met de huisarts. Die kan besluiten het kind toch te testen.
  • Vanaf 1 december 2020 kunnen ook mensen zonder klachten zich laten testen als ze in contact zijn geweest met iemand met corona.